lauantai 8. marraskuuta 2014

Gili Trawangan - bilettäjän taivas

Gili Trawangan eli Gili T pyyhkäisi meiltä jalat alta samantien sen kirkkaan turkoosilla vedellä ja letkeällä saari tunnelmalla. Eniten hankaluuksia meille tuotti majoitusasiat, muuten saarella viettämämme aika oli melko täydellistä.

Rantaan saavuttuamme lähdimme samantien etsimään majapaikkaa. Se ei oikeastaan olisi ollut kovinkaan vaikeaa, kun joka puolelta joku kyseli "Yes room, room?". Mehän toki ei kelpuutettu ensimmäisiä, vaan haluttiin katsella vähän enemmän. Lopulta päädyttiin ottamaan bungalowi rantatien toiselta puolelta 200 000 rupialla yö. Meille vakuutettiin, että kaikki toimii, wifi myös. Noh näinhän asia ei ollut; wifiä ei edes ollut ja sähköt toimi vain tiettyinä kellonaikoina. Yhden yön jälkeen päätettiin siis vaihtaa toiseen kadulta löytyneeseen paikkaan, joka saatiin samaan hintaan. Tässä paikassa kohtasimme samat ongelmat ja kaiken lisäksi vesi ei toiminut. Siinä alkoi vähäsen jo mieli synkentyä ja seuraavana aamuna lähdettiin taas etsimään uutta paikkaa. Tällä kertaa päätettiin, että ei oteta mitään, jota joku tulee tarjoamaan. Koitettiin paria hostellia, jotka oli molemmat täynnä. Epätoivo alkoi iskeä, kunnes löysimme vähän kauempana rannasta sijaitsevan Inn hostellin. Sieltä otimme ilomielin hieman kalliimmalla (300 000 rp./yö) ihanan siistin huoneen kolmeksi yöksi. Kyllä oli luksusta, kun sähköt toimi ja suihkusta tuli vettä, jopa wifi toimi jotenkuten, ainakin välillä.

Gili Teellä eniten harrastettu ajanviete on ehdottomasti juhlimnen. Sitä meidänkin tuli harrastettua kaikkina muina iltoina paitsi yhtenä. Me oikeaastaan jäätin vähän niinkuin jumiin johonkin partylooppiin. Rantakatu oli täynnä erilaisia baareja ja joka ilta yhdessä baareista oli isot juhlat. Meidän suosikiksi tuli kyllä JiggyJigs niminen pikkubaari, josta sai esimerkiksi tosi halpaa vodkaredbullia. Sieltä käytiin hakemassa juomia muihinkin baareihin. Iltamenoissa tutustuttiin myös vaikka kehen ja nähtiinpä myös pari vanhaa tuttua Big Pineapplesta ja myös neljä suomalaista tyttöä! Eniten Gili Teellä tuntui kuitenkin olevan ausseja ja ruotsalaisia.

Gili-saarten valtauskonto islam ei myöskään tuntunut paljon näitä juhlia ja menoja haittaavan. Kaiuttimista ympäri maita ja mantuja kuului lähes tauotta rukouskutsuja ja lauluja, mutta emme nähneet yhdenkään paikallisen edes rukoilevan.

Bilerientojen lisäksi emme sitten ihan hirveästi muuta tehneetkään, mutta pelkkä lekottelu olikin välillä aivan ihanaa. Suurin osa päivistä makoiltiin rannalla ja nautittiin lukuisten ravintoloiden antimista. Yhtenä päivänä oltiin tosin kovin reippaita ja vuokrattiin pyörät, joilla oli tarkoitus kiertää saari. Sehän ei mennyt ihan putkeen, sillä koko saaren ympäri ei mennyt kunnollisia teitä ja Julian pyörästä irtosi poljin. Aika pitkälle kuitenkin päästiin ja kauempana turistialueesta löytyi ihania autioita hiekkarantoja ja upeita maisemia.

Viiden päivän riekkumisen jälkeen herättiin viimein hypnoosista ja päätettiin lähteä katsastamaan toista Gili-saarta Gili Airia.

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover"