torstai 30. lokakuuta 2014

Päivä Lovinassa

Ubudista lähdettiin suht aikaisin aamulla taksilla kohti Lovinaa. Päädyttiin maksamaan taksista varmaankin hieman liikaa tai ainakin 450 000 rupiaa eli n. 30 e tuntui muihin lähes saman pituisiin matkoihin verrattuna kovalta summalta. Halvempaakaan ei kuitenkaan saatu, sillä Ubudista Lovinaan kulkee vain yksityisiä takseja.

Lovinaan menemisessä parasta oli itseasiassa matka sinne. Emme olleet etukäteen ollenkaan tienneet, että ajoreitti kulkisi niinkin korkeiden vuorien läpi, joille noustessa korvat menee ihan lukkoon. Maisemat matkalla oli paikoittain huikeita ja tiet kovin pieniä ja kiemuraisia. Matkalla näimme mm. myös järven keskellä vuoria ja apinoita viettämässä iltapäivää tien varressa. Kuvia ei autoreissusta tullut valitettavasti otettua.

Lovinassa saavuimme suoraan rannalle, jonka läheisyydestä hotelli löytyi hyvin helposti. Hotelli sinänsä oli melko tavallinen, mutta pieni uima-allasalue ilahdutti meitä kovasti. Siellä vietimmekin päivän valoisan ajan vain loikoillen.

Illalla käveleskelimme pitkin rantakatua, joka olikin oikeastaan aikalailla koko Lovina, ja saimme huomata, että Lovina oli todella hiljainen paikka. Tietystikään ei ollut mikään sesonki aika ja turisteja oli vain muutamia, mutta syömisen lisäksi emme keksineet illalle mitään muuta tekemistä ja fiilikset oli melko tylsistyneet. Niinpä varattiinkin seuraavaksi päiväksi jo shuttle bus, eli minibussi kyyti Sanuriin. Se tuli huomattavasti halvemmaksi, kuin taksi, vain 100 000 rupiaa per nenä.

Mentiin tosi aikaisin nukkumaan, osittain sen takia, että ei keksitty muutakaan tekemistä ja osaksi, koska seuraavana aamuna lähdimme kello kuusi delfiinienbongausretkelle, joka varattiin valmiiksi hotellin respasta. Retki maksoi 60 000 rupiaa, emmekä kyllä voi sanoa suosittelevamme sitä kenellekään. Meille sanottiin, että näin low seasonina merellä ei olisi ollenkaan niin paljon veneitä delfiinejä katselemassa, silti päästyämme veneen kyytiin paikan päälle kertyi ainakin 50 pikku venettä matkustajineen. Joka kerta sitten kun joku näki delfiiniparven vilahtavan jossain lähti kaikki 50 venettä ajamaan delfiinejä kohti ja osa myös suoraan niiden päälle. Olimme kauhistuneita. Delfiiniparkoja kävi sääliksi ja harmitti, että olimme maksaneet retkestä. Emme voineet käsittää miksei delfiinejä vaan voitu katsella rauhassa, vaan niiden yli piti ajaa. Paras juttu koko retkessä oli paluu rannalle.

Järkyttyneinä kävimme vielä aamupalalla hotellilla ennen kuin sitten jo bussikyyti saapuikin hakemaan meitä.

Meille Lovinasta ei jäänyt kyllä juurikaan mitään hyvää sanottavaa. Mutta ehkä jos haluaa olla tekemättä mitään kovin hiljaisessa paikessa ei kovinkaan kummoisella rannalla, silloin kannattaa matkustaa Lovinaan.

" We travel not to escape life, but life not to escape us"